Zdraví jako vlastní volba

Hana Trnčáková

„Vypadáte mnohem mladší!“, slýchávám velmi často od té doby, co jsem na živé stravě.

Šok a otevřená ústa následují, když prozradím, že jsem vdaná a je mi 29 let.

Tento článek je pro všechny ty, kteří by chtěli znát „tajemství“ jak omládnout a mít zářící zdraví.

 

V mém životě se vše začalo měnit, když jsem si uvědomila, že:

  • Mé tělo, je pro mě ta nejdůležitější investice.
  • Je opravdu to jediné, co si s sebou vezmu do hrobu a záleží jen na mě, v jakém stavu a kdy se tak stane.
  • Záleží jen a jen na mě, jak o mé tělo budu pečovat.
  • Za 70% nemocí dnešní doby jsme odpovědni my sami. Jestli cvičíme, kouříme, pijeme alkohol a co jíme.

 

Nikdy předtím jsem nad tím takto neuvažovala, dokud mi v hlavě nezůstalo toto sdělení:

„Lidé by měli mít více informací a vzdělání v oblasti výživy. Nemuseli by předčasně umírat.

Díky informovanosti by měli možnost volby a přestali by páchat sebevraždu jídlem.“

 

Máme jedinečnou možnost v celé lidské historii žít zdravě a déle než kdykoliv předtím.

Samozřejmě existují zdravotní komplikace vycházející z genetického a vývojového základu. Je však také mnoho případů, kdy právě změnou životního stylu se lidé dokázali i s těmito, na první pohled věčnými potížemi, rozloučit.

 

Změnila jsem se z člověka, který ví, že jsme to co jíme, v člověka, který to dělá a skutečně žije.

 

Na cestě vitariánství jsem od ledna 2012. Cítím se v nejlepší fyzické i duševní kondici v celém mém životě.

Důležité je si uvědomit, že neustálý hlad po nezdravém jídle je vyvoláván nejen stresem a emočními výkyvy uspěchané doby ve které žijeme, ale hlavně nedostatečnou výživou.

Přestože si ráno dáme s tím nejlepším úmyslem jogurt s cereáliemi, na oběd polévku s druhým chodem, na svačinu rohlík se šunkou a večer třeba pizzu, jsme paradoxně „nedoživeni“.

 

Tělo doslova křičí, že má hlad. Hlad má, ale po opravdových živinách.

 

Tepelně zpracované jídlo nemá ani jednu desetinu živin, které se v něm nacházely v jeho originálním, nezpracovaném stavu.

Čím je jídlo blíže přirozenému stavu, tím je zdravější.

 

Hlad se projevuje na dvou rovinách. Je to hlavně signál těla, že chce více správných potravin – tedy živin, nebo je to volání našeho mozku po návykových potravinách jako je čokoláda, limonády, hamburgery apod.

 

Tato závislost je způsobena hlavně přítomností cukru.

 

Mým největším omylem bylo přesvědčení, že se musí jíst 5x denně.

 

Až později jsem si na vlastní kůži ověřila, že opak je pravdou.

Trávení společensky uznávané stravy vyžaduje velmi mnoho energie. Po obědě jsme většinou tak unaveni, že bychom si nejraději dali šlofíka.

Tento stav díky živé stravě již nemám. Po každé jídle jsem opravdu plná energie a jsem doslova nezastavitelná.

Pokud jíme několikrát za den, tělo neustále tráví a nemá čas na to, aby se zaměřilo na jiné oblasti, které potřebuje řešit – léčit.  Stejně tak nemáme dostatek energie na myšlenkové procesy a tvoření.

Jednoduchý recept na zdraví:

Co nejvíce “vařit”, lépe řečeno připravovat si čerstvé džusy, saláty, jednoduché sladkosti, prostě jíst co nejvíce potravin v jejich přirozeném stavu.

Receptů je spousta, jen člověk musí zapomenout na to, co se kdy učil a vidí okolo sebe.  Asi jako když přecházíte z Windows na Mac 😀

Nejtěžší je přestat řešit to, co jí ostatní.

Původ zeleniny a ovoce je velmi důležitý.

Mít místní zeleninu – nejlépe vlastní, protože jen tak doopravdy víte, co jíte.

Proto pokud máte možnost, dejte si tu práci a vyhledejte si „svého farmáře“. Z ovoce i zeleniny poté získáváte úplně jinou energii nejen proto, že víte, kde a jak byly vypěstované, často bez chemie, s láskou, v naši zemi, ale zároveň podpoříte lokální ekonomiku.

Je vědecky dokázáno, že nejvíce vitamínů a všech prospěšných látek získáte právě konzumací místních produktů, ideálně z vlastní zahrady. Z cizokrajného ovoce si náš metabolismus nedokáže vzít tolik.

 

Raw food day 1

První vita nákup

A to mě má zasytit?

Nebojte se, nebudete mít hlad. Já si to také myslela. Ono to dá docela zabrat sníst najednou např. tři jablka a dva banány nastrouhané jako výborný salát s medem, mákem a plátky kokosu.

Výhodou syrové stravy je také to, že nikdy nevíte jak to bude nakonec chutnat. Vždy záleží, jak je dané ovoce zralé, a nehrozí tak monotónnost – vždy je to trochu překvapení.

Jak  vypadá můj jídelníček?

Do 10h ráno piji jen čistou vodu, protože se tělo do této doby detoxikuje, orgány „startují“. Poté si dávám většinou 0,5l čerstvé šťávy nebo smoothie.

Okolo 13 – 14h si dávám ovocný salát s oříšky. Ovoce v první polovině dne nám dodá dostatek energie.

Večer jím zeleninový salát s různými semínky, který mě na závěr dne uzemní.

 

14258_10201772002176621_6067527660285986154_n

Pokud chcete zavádět změny ve vašem jídelníčku,  je dobré začít:

  • Pijte čistou vodu – raději z kohoutku, než balenou a bez bublinek,
  • jezte maximum místních kvalitních potravin – co nejvíce v přirozeném stavu,
  • vylučte cukr – sladit lze přírodními sirupy, medem nebo stévií,
  • pokud pijete kávu, snižujte postupně její dávky, když zařadíte po ránu jen ovoce, žádnou kávu nebudete potřebovat (a budete mít krásné bíle zuby),
  • vyhýbejte se stravování ve fast-foodech,
  • vylučte alkohol a kouření – pokud své tělo intoxikujete takto, není nutné věnovat se zdravé stravě 🙂

 

Raw kuličky

Pro zapálené studenty:

Informace o novém stylu stravování je zapotřebí z počátku studovat, postupně zavádět a vstřebávat změny.

Mozek a okolí vás budou testovat, jestli to myslíte vážně, proto je zapotřebí hledat nové informace, číst, sledovat videa. Utvrdit sebe sama, že jste na správné cestě. Začne přicházet řada AHA momentů a změna přijde snadněji.

 

Zde je pár tipů na filmy a weby:

Filmy:
Tlustí, nemocní a téměř mrtví
Na jídle záleží: Jsi to co jíš
Potraviny a.s.

 

Tipy na recepty a informace:

Má nástěnka Syrová strava na pinterestu.

Kniha: 12 kroků k syrové stravě – Victoria Boutenko

www.vitarian.cz

www.freshness.cz

www.rawsuperfood.cz

Kniha: Cukrové trápení od William Dufty

Video: Jak cukry, ovlivňují náš mozek

Netvrdím, že RAW strava je jediná správná a osvícená cesta, nabízím jen inspiraci. Narozdíl od jiných výživových teoretiků tento směr skutečně žiji a prošla jsem téměř všemi výživovými směry.

 

Každému vyhovuje něco jiného. Vaše tělo je moudré. Stačí mu naslouchat a samo si řekne, co potřebuje. Dieta je jen zbytečné trápení organismu.

 

Nečekejte, až vám změnu jídelníčku naordinuje lékař, a najděte si zdravou motivaci pro radostný život.

Trvalé výsledky se dostaví jedině s trvalými změnami životního stylu a stravování.

Tento článek může inspirovat a pomoci i ostatním lidem, bez vás se však o něm nedozvědí.

Dejte mu svůj “like” nebo jej sdílejte svým přátelům.

Hana Trnčáková

Hana Trnčáková

Je mentorka v oblasti nastavování systémů komunikace a práce v týmech.

Věnuje se aktivně osobnímu rozvoji, přirozenému životnímu stylu a vztahům mezi lidmi.

Za nejlépe strávený čas považuje pobyt v přírodě a sama ze sebou. Zde hledá všechny zdroje vlastní inspirace a životního nadhledu.

Řídí se vlastním mottem: Žij, co cítíš.

Nejdůležitejší hodnoty jsou pro ní pravda a láska. A to ve svém pravém slova smyslu a dopadu na životy lidí.

Věří, že člověk má odpovědi primárně v sobě a pokud se vydá cestou jednoduchého života, život bude nakonec jednoduchý, čistý a bez zbytečných nánosů.
Hana Trnčáková
Hana Trnčáková
Je mentorka v oblasti nastavování systémů komunikace a práce v týmech. Věnuje se aktivně osobnímu rozvoji, přirozenému životnímu stylu a vztahům mezi lidmi. Za nejlépe strávený čas považuje pobyt v přírodě a sama ze sebou. Zde hledá všechny zdroje vlastní inspirace a životního nadhledu. Řídí se vlastním mottem: Žij, co cítíš. Nejdůležitejší hodnoty jsou pro ní pravda a láska. A to ve svém pravém slova smyslu a dopadu na životy lidí. Věří, že člověk má odpovědi primárně v sobě a pokud se vydá cestou jednoduchého života, život bude nakonec jednoduchý, čistý a bez zbytečných nánosů.
Komentáře